maandag 5 oktober 2009

Pruimenjam

Hooi :)

Zie hier het intensieve en plakkerige proces van pruimenjam maken:




De plannen voor deze week zijn wederom veranderd. Ik zou gaan werken bij de buurvrouw, maar haar vader is onverwachts overleden en ze is nu met haar gezin naar haar ouders vertrokken. Ik ben nu dus de hele week vrij. Niet dat ik me zal gaan vervelen (ik heb bergen noors huiswerk liggen), en ik vind het eigenlijk ook wel heel lekker om even lekker vrij te zijn. Lekker de was doen, schoonmaken, opruimen, het overzicht in het huishouden even krijgen en een beetje m'n eigen systeempjes erin aanbrengen, heerlijk :)

Noorse les
Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik noorse les gehad. Uit de test bleek dat ik al heel veel basisdingen onder de knie heb, waardoor ik 3 klassen mag overslaan. Dit is wel een uitdaging voor mij. Vooral het spreken vind ik nog lastig. Qua grammatica en spelling gaat het prima;) Luisteren is ook bovengemiddeld.. Ik zit in een klas met vooral meiden van rond mijn leeftijd en iets ouder. Dat vind ik wel fijn. Het zijn meiden uit Thailand, de Filippijnen, Amerika, Ethiopië en nog wat andere landen. De meesten zitten op noorse les omdat ze met een noorse man getrouwd zijn. Ze zitten allemaal ongeveer 2 jaar op noorse les... Ik moet nog wel wat achterstallig huiswerk in halen, maar daar heb ik de herfstvakantie mooi voor. En als ik het toch te moeilijk vind mag ik ook een klas lager. Maar ik denk dat het hoge niveau juist een stimulans is voor mij en dat ik het wel kan bijbenen. We zullen zien :)

Bedtijd weer hier in Noorwegen. Ik maak mijn potje mijnenvegen met Sybryn nog even af en dan ga ik slapen. Morgen om 7.00 heb ik ontbijt met mijn gasten, de familie Kous. Ze logeren hier een nachtje op hun reis naar Oslo om in de Nederlandse ambassade hun paspoorten te laten verlengen. Heel leuk en gezellig om hen weer terug te zien :)

Natta! Karin

3 opmerkingen:

  1. Hoi! Gezellig met familie Kous? Lekker op tijd je bed uit... Ik heb trouwens niet voor de trein betaald :o Viel al snel in slaap, hoorde voorbij Hamar de conducteur nog wel binnen komen, ergens ver op de achtergrond, maar vroeg alleen naar de mensen die in Hamar waren ingestapt en hij liet me lekker dommelen/slapen. De trein had helaas zijn vertraging niet meer ingereden, aansluiting gemist! En na een uur wachten, weer een vertraging van 20 minuten naar As. En nog eens het verkeerde nummer van die gekke franse. Al met al een geslaagde ochtend! Gelukkig is alles wel goed gekomen, Morgane was niet eens boos :) Was gelijk naar der kamer gerend.
    Iedereen vind de foto's van de sneeuw echt wel tof! Ik ga ook maar eens naar bed, natuurlijk veels te laat :) Moet morgen weer om 8uur beginnen... Vergeet je het mailtje met de info voor bet niet... Daag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen